Kvalitetssäkringssystem
Företaget har ett komplett Kvalitetssäkringssystem i enlighet med ISO 9001
Översikt Kvalitetssystem
1. Inledning
I detta dokument redovisas en översiktlig presentation av Hammar VVS kvalitetssystem.
Certifiering
För kvalitetsutvecklingen inom Hammar VVS finns en fastlagd plan. Enligt denna plan har
bolaget ej för avsikt att i nuvarande läge certifiera sig, enligt SS-EN ISO 9001,
däremot skall kvalitetssystemet utarbetas fullt ut i enlighet med denna standard.
Förbättringar
Inom företaget ser vi det som en självklarhet att vår verksamhet kontinuerligt är i behov
av att utvecklas.
ISO 9001 ställer krav på kontinuerligt underhåll av kvalitetssystemet enligt fastlagda rutiner,
samt att ständiga förbättringar av systemet genomföres.
Vi ser ISO 9001 som ett hjälpmedel i vår strävan att nå våra uppställda mål för kvalitetsutveckling.
Vår kvalitetspolicy fungerar såsom ett hjälpmedel för att ständigt påminnas om våra högt
ställda kvalitetsmål.
Kvalitetspolicy ( utdrag av policy ” filosofi” )
Kval.syst Page 1 of 6
file://C:\Documents and Settings\Christer\Mina dokument\Mina webbplatser\Kopia Kval.System Hammar VVS_copy(1).htm 2013-02-08
Vi strävar till att bygga långsiktiga relationer till samtliga kunder, genom
att alla medarbetare alltid utför uppdragen med rätt kvalitet och stort värde
för våra kunder
2. Hammar VVS kvalitetssystem, uppbyggnad
Kvalitetssystem skall täcka all verksamhet i bolaget, för närvarande är ej
systemet fullt utbyggt.
Kvalitetssystemdokument Innehåll
Bolagsbeskrivning Verksamhetsbeskrivning, policy, mål, planer,
organisation, ansvar och befogenheter
Kvalitetsplan Kvalitetsplaner har tagits fram för att verifiera och validera
projektet
Kontrollplaner Kontrollplaner har tagits fram för att verifiera och
validera uppdraget
Miljöplan Miljöplanen fungerar som ett instrument
för att införa ett miljötänkande inom företaget.
Mallar och blanketter Mallar och blanketter som stödjer och underlättar
Materialval Graderat register över material med hänsyn tagen till
miljöaspekter,
ålderbeständighet, korrosionsbeständighet, kostnad mm
Processbeskrivningar Föreskrifter för hur verksamheten skall genomföras
1 Dokumentstyrning Styrning av interna/externa dokument
2 Ekonomi Ej aktuell i ISO 9001, men skall upprättas
3 Försäljning Beredning och anbudsarbete mm
4 Inköp Under utarbetande
5 Kvalitetsstyrning Styrning av samtliga kvalitetsaktiviteter
6 Marknadsföring Omfattning och genomförande
7 Personal Personalbeskrivning/befogenheter
8 Säkerhet/skydd Intern och extern säkerhet/skydd
9 Uppdragsledning Befogenheter/roller i uppdrag
Page Kval.syst 2 of 6
file://C:\Documents and Settings\Christer\Mina dokument\Mina webbplatser\Kopia Kval.System Hammar VVS_copy(1).htm 2013-02-08
Förteckning över gällande Numrerad lista med aktuella dokument ingående i system.
Kvalitetsdokument
Referenser till övriga Referenser till övriga kvalitetsstyrande dokument
kvalitetsstyrande dokument av typen handböcker, standarder och normer
3. Styrning av uppdragsverksamheten
Konsultverksamheten omfattar ett flertal teknikområden och uppdragens omfattning
kan variera från ett uppdrag på ett par timmar till ett engagemang som utsträcker sig över flertalet
månader. Alla uppdrag hanteras efter gemensamma principer, som regleras i internt framtagna
beskrivningar, så kallade processbeskrivningar. Viktiga styrinstrument för uppdragsverksamheten
är processbeskrivningarna Försäljning och Uppdragsledning.
3.1 Försäljning
Allmänt
Försäljningsprocessen styrs genom processbeskrivningen Försäljning.
Processen kan genomföras under olika former, vilka bestäms av de överenskommelser som
beställarens representant träffar med Hammar VVS. Flexibiliteten i genomförandet är viktig i denna
process, samtidigt som den alltid skall resultera i att företagets åtaganden och villkor är klarlagda
samt i god överensstämmelse med de krav och behov, som beställaren har.
Korta uppdrag kan hanteras via ett telefonsamtal och dokumentation från detta. Större uppdrag
kan kräva en lång serie aktiviteter och ett flertal kontakter mellan beställaren och företaget.
De regler som gäller i de situationer som kan uppstå, regleras i processbeskrivningen.
Flödesschema
Översikt över försäljningsprocessen.
Beredning
Anbudsarbete
Granskning
Ändringar och tillägg
Förfrågan
Anbud
Beställning
Bekräftelse
Analys av beställarens behov mm.
Bedömning av möjligheter.
Beslut om anbudsarbetet.
Omfattning och genomförande.
Behov och tillgång av resurser.
Kontroll av anbudet.
Granskning av beställning mot
dokument och egna krav.
Behandling av ev. oklarheter och
avvikelser.
Ändringar och tillägg hanteras i
tillämpliga delar enl. ovanstående. Bekräftelse
Bekräftelse vid muntlig beställning.
Kval.syst Page 3 of 6
file://C:\Documents and Settings\Christer\Mina dokument\Mina webbplatser\Kopia Kval.System Hammar VVS_copy(1).htm 2013-02-08
3.2 Uppdragsledning
Allmänt
Genomförande av uppdrag styrs genom processbeskrivningen uppdragsledning.
Processen startar med att en uppdragsledare utses. Befogenheter i uppdraget regleras i det
dokument som upprättas, när ombudet överlämnar uppdraget till uppdragsledaren.
Uppdragsledare har stående delegering om denne är både ombud och uppdragsledare.
Uppdragsledaren har det övergripande ansvaret för uppdragets genomförande och upprättar de
planer, som erfordras. Planeringen sammanställs i form av en kvalitetsplan för varje enskilt uppdrag.
Det åligger uppdragsledaren att även upprätta slutrapport samt utvärdera och arkivera uppdraget.
Flödesschema
I följande principiella flödesschema ges en översikt över hanteringen av ett uppdrag, från start av
uppdrag till arkivering.
För mindre uppdrag, samt för uppdrag där medarbetare ingår i beställarens organisation såsom en
resursförstärkning, hanteras uppdragen på principiellt samma sätt men då är behoven och kraven
vad gäller planering och dokumentation av uppdragen annorlunda.
Uppdraget tilldelas rätt kompetens och medarbetare introduceras
Inledningsvis struktureras och planeras uppdraget
Ombudet överlämnar uppdraget.
Rutiner, ansvar och befogenheter
klarläggs. uppdragstyp fastställs.
Uppdragsledare "läser in" uppdraget
och kontrollerar att oklar-
Uppdragsledar introducerar medarbetare.
Förutsättningar, gränser,
organisation och resurser klarläggs.
Kvalitetsplan upprättas.
Anmäl till ombud
och kontakta
beställare vid behov.
Stämmer anbud
och beställning.
Sammankalla medÖverlämnande
Uppdragsanmälan
Avtalsgenomgång
Startmöte
(Uppdragsgenomgång)
Uppdragsledaren registrerar uppdrag.
heter ej finns i avtalshandlingar.
arbetare.
Kval.syst Page 4 of 6
file://C:\Documents and Settings\Christer\Mina dokument\Mina webbplatser\Kopia Kval.System Hammar VVS_copy(1).htm 2013-02-08
Genomförande sker sedan enligt de planer som fastställs för uppdraget
Alla produkter och viktiga delresultat i uppdraget granskas och eventuella avvikelser åtgärdas
Av resursplanen framgår vem som
utför resp. aktiviteter samt antal
som finns till förfogande.
Kontrollplanen redovisar de
kontrollmoment som skall göras.
Där framgår vem som kontrollerar,
samt vad som skall kontrolleras.
Kvalitetsplan
Beställarens organisation
Uppdragsorganisation
Uppdragsomfattning
Beställarspecifika krav
Tidplan
Resursplan
Uppdragsbudget
Kontrollplan
Leveransplan
Uppföljning/rapportrutiner
Här ingår även verifiering och
validering.
Tidplan upprättas.Start
och sluttider samt vilka
aktiviteter och vem som
ansvarar för dessa.
Uppdragsbudget upprättas.
Den är periodiserad och
uppdelad i uppföljningsbara
aktiviteter.
Av leveransplan framgår
vilka leveanser som skall
ske, samt när.
De rutiner som avtalats för uppföljning
och rapportering till
beställare anges.
Planering/
uppföljning
Uppdragsdagbok
Ändringar
och tillägg
Uppdragsgenomgång
Väsentliga avvikelser anmäls
till ombudet. Vid behov
kontaktas beställaren.
Överenskommelser skall
alltid dokumenteras genom
brev, fax eller notering i
protokoll.
Förändringar i tid och kostnad
skall anmälas till beställare.
Uppdragsgenomgångar genomförs
då uppdraget ändrar omfattning
eller karaktär
Planer och förteckningar uppdateras
när förändringar sker. Då avvikelser
konstateras skall detta liksom
bedömd åtgärd noteras och avhjälpande
åtgärder vidtas.
Här noteras information och beslut
av betydelse för uppdraget.
Ändringar och tillägg, samt skälen
därtill, skall dokumenteras.
Uppdragsgenomgångar genomförs
för uppföljning av planer och
överföra information.
Kval.syst Page 5 of 6
file://C:\Documents and Settings\Christer\Mina dokument\Mina webbplatser\Kopia Kval.System Hammar VVS_copy(1).htm 2013-02-08
När alla externa åtaganden avklarats avslutas uppdraget och viktiga erfarenheter tas tillvara
Granskning
och kontroll
Slutkontroll
Leveranser
Fel och
reklamationer
Uppdragsledaren har tidigare fastställt
vilka kontroller som skall göras.
plan. Noterade avvikelser på produkten
åtgärdas och följs upp.
Innan uppdragsresultat levereras.
Leveranser till beställaren skall
dokumenteras.
Fel i dokument och andra produkter,
som anmälts av beställare skall
behandlas omgående. Orsaken skall
spåras och beslut fattas om korrigrande
eller förebyggande åtgärder.
Denne granskar att de genomförs enl.
Granskning och kontroll innefattar
även verifiering. ( Bestyrks
med hjälp av checklistor i
kontrollplanen.
Korrigerade åtgärder innebär att
förhindra ett upprepande. förebyggande
åtgärder innebär att förhindra
att avvikelser uppkommer
Dokument som ej granskats får
ej levereras om inte detta är överenskommet
med beställaren.
Momenten validering ( bekräfta
att resultat stämmer med avtalade
krav ) och slutkontroll
( Samtliga kontroller har utförts
och att ev. anmärkningar är
åtgärdade.
Slutrapport
Utvärdering
Arkivering
Uppdragsledaren upprättar en slutrapport.
Uppgift om slutfakturering,
efterkalkyl, arkivering och erfarenhetsåterföring
från uppdraget.
Under entreprenadtiden, fram till dess
att garantibesiktning sker skall
uppdragsledaren vidta åtgärder för att
dokumentera uppdragets värde för
beställaren.
Uppdrag arkiveras som ritningsorginal,
samt på disketter eller band
då uppdraged utföres med digital
teknik.
Kopia av slutrapporten lämnas till
ombudet, som bedömmer om
korrigerande eller förebyggande åtgärder
skall vidtas.
Exempel på dokument som kan insamlas
är protokoll från driftprovningar,
besiktningsprotokoll mm.
Var och hur uppdraget arkiveras för
tecknas i ett arkivregister.
Kval.syst Page 6 of 6
file://C:\Documents and Settings\Christer\Mina dokument\Mina webbplatser\Kopia Kval.System Hammar VVS_copy(1).htm 2013-02-08